Z radością informujemy, że Szkoła Podstawowa im. J. Pawlikowskiego w Rozprzy otrzymała dotację z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych na lata 2017 – 2019 pt. „Aktywna Tablica”.
W ramach tego programu zostały zakupione dwa zestawy dydaktyczne (2 projektory ultrakrótko - ogniskowe, 2 tablice interaktywne, głośniki i oprogramowania) w kwocie 17500zł. Zestawy zostały zainstalowane w sali 7 – pracowni językowej i geograficznej – sala 9. Zakupione narzędzia cyfrowe są bardzo chętnie wykorzystywane nie tylko w trakcie zajęć geografii i języków obcych, ale również na innych przedmiotach, co sprawia, że lekcje są ciekawsze, uczniowie bardziej zainteresowani i zmotywowani do nauki, a to w efekcie przyczynia się do poprawy kształcenia.
Tablice interaktywne zwiększają tempo i skuteczność uczenia się Wyniki badań Brytyjskiej Agencji Komunikacji i Technologii w Edukacji (BECTA) przeprowadzone w 97 szkołach podstawowych wykazały, że używanie nowoczesnych technologii wpłynęło pozytywnie na wyniki uczniów we wszystkich grupach wiekowych i na wszystkich przedmiotach. Badanie miało na celu ustalenie, o ile szybciej uczniowie będą w stanie przyswoić materiał całej podstawy programowej.
1. Uczniowie w grupie wiekowej 5–7 lat nauczyli się zagadnień zapisanych w podstawie programowej matematyki przeznaczonych na dwa lata nauki o 4,75 miesiąca szybciej niż ich koledzy uczący się za pomocą tradycyjnych metod.
2. Czas przerabiania podstawy programowej z matematyki w grupie uczniów w wieku 7–11 lat, mających średnie i wyższe oceny, używających nowoczesnych technologii skrócił się o 3,5 miesiąca, natomiast w grupie uczniów z niższą niż średnia oceną o 4,3 miesiąca.
3. W grupie wiekowej 7–11 lat, w grupie uczniów ze średnimi i wyższymi ocenami, po przerobieniu podstawy programowej z nauk ścisłych dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii zyskano 3,2 miesiąca, a w grupie uczniów z niższymi niż średnia ocenami aż 7,5 miesiąca!
4. Odnotowano znaczny wzrost umiejętności i tempa uczenia się w zakresie tworzenia interaktywnych prezentacji z matematyki i nauk ścisłych. Co więcej, uczniowie lepiej radzili sobie, pracując nad skomplikowanymi i trudnymi treściami.
5. Fakt, że klasy uczące się z użyciem tablic interaktywnych przerabiały materiał zdecydowanie szybciej świadczy o tym, że skupienie i zainteresowanie tematem było większe niż z wykorzystaniem tradycyjnych metod nauczania.
Inne zalety użycia tablicy interaktywnej w klasie to:
• pozytywny wpływ na koncentrację i współpracę między uczniami;
• zwiększenie zaangażowania w lekcje; • pomoc w skupieniu uwagi na trudniejszych zadaniach, dzięki możliwości użycia kolorowych wyróżnień;
• szybsze przygotowywanie przez nauczycieli materiałów edukacyjnych na lekcje;
• ułatwiona wymiana materiałów lekcyjnych między nauczycielami;
• częstsze korzystanie z internetu podczas lekcji.
• zaangażowanie uczniów w przygotowanie źródeł potrzebnych na lekcje;
• ułatwienie powtarzania wiedzy i umiejętności zdobytych na poprzednich lekcjach;
• umożliwienie nagrywania lekcji w celu późniejszego ich analizowania;
• zwiększenie liczby materiałów wideo używanych podczas lekcji
• praktyczne (w praktyce pedagogicznej) użycie tablicy interaktywnej to skuteczniejszy trening niż jakiekolwiek szkolenie techniczne.
Innowacyjne metody nauczania, w tym korzystające z technologii informacyjno-komunikacyjnych wymagają od nauczycieli nabycia nowych umiejętności, ale cyfrowa edukacja, umożliwiająca uczniom życie we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, to potencjał i jedyny możliwy krok w ewolucji edukacji zgodny z postępem cywilizacyjnym. Wiedza i umiejętności zdobyte przez uczniów z użyciem nowoczesnych metod i ze wsparciem nowoczesnych technologii są dużo bardziej trwałe i efektywne.
Szkolny e-koordynator oraz nauczycielskie zespoły samokształceniowe
W ramach rządowego programu "Aktywna Tablica" dyrektor szkoły, pani Beata Gemel, powołała szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole oraz nauczycielski zespół samokształceniowy, który ma wspierać dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK. Szkolnym e-koordynatorem został pan Tomasz Deka, a w skład zespołu samokształceniowego wchodzą nauczyciele uczący w klasach IV-VIII.
Spotkanie e-koordynatorów TIK w ramach projektu "Aktywna Tablica": Spotkanie-e-koordynatorow-TIK-w-ramach-projektu-Aktywna-Tablica.pdf
Szkolenie rady pedagogicznej w zakresie technologii TIK
26 września 2018r. odbyło się szkolenie rady pedagogicznej w zakresie technologii TIK z wykorzystaniem tablicy interaktywnej pt. ”Praca z nowoczesnymi technologiami – Tablica interaktywna”. Podczas szkolenia zwrócono uwagę na możliwości oprogramowania tablicy i wykorzystania jej możliwości do prowadzenia zajęć np. z matematyki, przyrody, j. polskiego, języków obcych i innych przedmiotów.
Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK
Dnia 6 listopada 2018r. dyrektorzy szkół podstawowych z terenu Gminy Rozprza spotkali się w Naszej Szkole Podstawowej im. J. Pawlikowskiego w Rozprzy w celu zawarcia porozumienia w ramach rządowego programu "Aktywna Tablica". Podczas spotkania powstała "Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK".
Szkoły tworzące sieć to:
1.Szkoła Podstawowa im.J.Pawlikowskiego w Rozprzy,
2.Szkoła Podstawowa im.M.Konopnickiej w Niechcicach,
3.Szkoła Podstawowa im.Św.Mikołaja w Mierzynie,
4.Szkoła Podstawowa im.Z.Grzybowskiej w Straszowie,
5.Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi.
Cykl szkoleń z wykorzystaniem tablicy interaktywnej: Cykl szkoleń nauczycieli
Dobre praktyki z wykorzystania TIK
1. TIK na lekcjach różnych przedmiotów W dzisiejszym skomputeryzowanym świecie trudno sobie wyobrazić szkołę bez komputerów, tablic interaktywnych, tabletów czy Internetu. Mimo to efektywne nauczanie z wykorzystaniem TIK nie jest łatwym zadaniem, ponieważ chodzi o wypracowanie takiej koncepcji stosowania nowych technologii, która wzbogaci kompetencje uczniów, a także o to, by nauczyciele kierowali się przy tym nadrzędnymi celami kształcenia, zapisanymi w podstawie programowej, oraz zawartymi w niej wymaganiami edukacyjnymi. W naszej szkole są prowadzone lekcje z wykorzystaniem narzędzi TIK na różnych przedmiotach.
Zapraszamy do zapoznania się z kilkoma propozycjami zajęć, które nauczyciele przeprowadzili z uczniami przy wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Pliki do pobrania • Resuscytacja krążeniowo - oddechowa - Edb • Piosenka o Rozprzy – muzyka • Ilustrowanie wybranej legendy – plastyka • Wybitni Polacy związani z Rozprzą – historia • TIK na lekcji języka angielskiego
2. Przydatne linki:
www.aktywnatablicatik.blogspot.com
www.sumdog.com - gry matematyczne, serwis dla uczniów i nauczycieli
www.grajlandia.pl/gry/edukacyjne,18/1.html - gry edukacyjne dla najmłodszych
www.comonsensemedia.org/mobile-app-lists/common-sense-media-learning-awardwinners -propozycja i opis 50 aplikacji, gier i stron internetowych
Szkolny Dzień Bezpiecznego Internetu
Oto link, pod którym można zobaczyć relację z tego wydarzenia: http://www.sprozprza.om.pl/15-informacje-dla-rodzicow/531-szkolny-dzien-bezpiecznego-internetu
Konspekt lekcji z geografii w klasie 8 - lekcja z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Kahoot Learning Games: Konspekt z lekcji
Scenariusz lekcji z przyrody w klasie 6 z wykorzystaniem tablicy interaktywnej: Scenariusz lekcji przyrody wykorzystaniem tablicy multimedialnej.pdf
"Baśń o Rozprzańskim Trzewiczku"
Prezentacja multimedialna: "Baśń o Rozprzańskim trzewiczku"
Scenariusz lekcji z plastyki w klasie 7: "Baśń o Rozprzańskim trzewiczku"