GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO W ROKU SZKOLNYM 2018 / 2019
PONIEDZIAŁEK 8.00 – 13.35
WTOREK 11.00 – 13.35
ŚRODA 8.00 - 13.25
CZWARTEK 8.00 - 13.40
PIĄTEK 8.00 - 11.30
SZANOWNY RODZICU!
- Wychowanie dziecka to trudna sztuka, która polega na bezwarunkowej miłości, ale i na mądrym stawianiu wymagań. Powinieneś wiedzieć że:
- Stawianie dziecku zbyt niskich wymagań obniża u niego poczucie wartości, nie daje mu szansy na wykazanie się prawdziwie posiadanym potencjałem, nie nakłania do podejmowania wysiłku, a tym samym nie daje dziecku szansy na pełny rozwój i podwyższenie swoich umiejętności.
- Stawianie dziecku nadmiernie wygórowanych wymagań – bez uwzględnienia jego indywidualnych możliwości, także niezgodnych z jego potrzebami, chęciami i marzeniami – może doprowadzić do wystąpienia u niego stanu ciągłego napięcia i lęku przed porażką, wytworzenia niskiej samooceny, poczucia winy za niezadowolenie rodziców i bezsilności. Konsekwencją tego jest zazwyczaj utrata nie tylko dzieciństwa, lecz także własnej osobowości, brak umiejętności decydowania o swoim życiu i pogłębiające się nieprzystosowanie społeczne.
SZANOWNY RODZICU!
- Nie ma nic gorszego niż niespełnione ambicje rodziców dotyczące wykształcenia, zdobycia wymarzonej pracy czy osiągnięcia sukcesu zawodowego, które są przenoszone na dzieci. Pamiętaj więc, że:
- Wymagania, jakie stawiasz swojemu dziecku, mogą je mobilizować do pracy i nauki wyłącznie wtedy, gdy są:
- adekwatne do jego wieku i etapu rozwoju - nie można od dziecka oczekiwać działań powyżej jego możliwości,
- realne i uwzględniające jego potrzeby, zainteresowania i życzenia,
- elastyczne, gdy dziecko daje do zrozumienia, że nie może im sprostać.
- Twoje dziecko musi mieć świadomość, że bez względu na swoje zdolności i osiągnięcia jest kochane i akceptowane. Tylko dzięki Twojemu odpowiedniemu wsparciu i mądremu zaangażowaniu ma wtedy szansę dążyć do spełnienia własnych marzeń.
RODZICU!!!!
Kochaj, wychowuj, nie bij, bo dzieci bite widzą świat inaczej....
Krótki poradnik dla Rodzica
- Ustal zasady obowiązujące domowników.
- Dawaj dobry przykład swoim zachowaniem.
- Rozmawiaj z dzieckiem, abyś na bieżąco wiedział, jak się czuje, o czym marzy, jakie ma kłopoty.
- W przypadku łamania zasad :
- porozmawiaj, aby zrozumiało, co zrobiło źle oraz wiedziało, w jaki sposób poprawić swoje zachowanie, stosując zasadę- fakty-uczucia-oczekiwania, np.: spóźniłeś się 30 minut, denerwowałam się i martwiłam, czy nic złego Ci się nie stało, oczekuję, że tak więcej nie zrobisz.
- postaraj się poznać przyczynę złamania zasady.
- W przypadku powtórnego złamania zasady:
- ustal konsekwencję, np. poprzez ograniczenie ważnego dla dziecka przywileju w adekwatny do przewinienia sposób;
- bądź konsekwentny w egzekwowaniu tego, co ustaliłeś.
- Nie stosuj agresji fizycznej, słownej. Staraj się postępować spokojnie, w sposób rozsądny i przemyślany.
- Gdy jesteś zdenerwowany, postaraj się konstruktywnie rozładować napięcie, trzepiąc dywany, biegając i. t. p.
- Pamiętaj- jesteś najważniejszą osoba w życiu Twojego dziecka, dzięki której poznaje świat i sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach!!!
POWODZENIA!!!!
„Dzieci uczą się tego, czego doświadczają”
RODZICU, O CZYM MUSISZ WIEDZIEĆ, KIEDY DZIECKO IDZIE DO SZKOŁY
- Rozmawiaj dużo z dzieckiem o szkole, koleżankach, kolegach, nauczycielach.
- Wysłuchaj tego, co ma do powiedzenia, dowiaduj się co je martwi, jak radzi sobie w różnych sytuacjach.
- Ucz dziecko koleżeńskości, wrażliwości na potrzeby innych, dzielenia się, uczynności i zrozumienia.
- Ucz, by nie oceniało pochopnie kolegów, nauczycieli.
- Przyzwyczajaj dziecko do punktualności. Zapewnij odpowiedni czas na wyszykowanie się dziecka do szkoły. nie wprowadzaj rano nerwowej atmosfery.
- Pomagaj, ale nie wyręczaj, np. dopilnuj samodzielnego pakowania tornistra, ale sam tego nie rób.
- Zapewniaj dobre warunki do nauki w domu. Przygotuj stałe i przyjazne miejsce do odrabiania lekcji. Pamiętaj, by kupić dziecku wszystkie potrzebne pomoce. Pożyczanie na lekcji jest dla dziecka bardzo stresujące.
- Wdrażaj dziecko do starannego wykonywania swoich obowiązków. Sprawdzaj odrabianie lekcji, jak trzeba, wytłumaczże i pomóż.
- Nie przesadzaj z wymaganiami. Akceptuj możliwości i tempo pracy dziecka.
- Utrzymuj dobry i systematyczny kontakt z wychowawcą. Konsultuj z nim problemy dziecka, poinformuj czy chodziło do przedszkola, udostępnij dokument, który dostałeś w przedszkolu „Ocena gotowości szkolnej”.
- Wymagaj właściwego zachowania się w szkole. Nie ignoruj uwag wychowawcy.
- Nie obciążaj dziecko zbyt dużą liczbą zajęć dodatkowych. Zadbaj o zabawy, grę w piłkę, jazdę na rowerze. Ważne, by miało dużo ruchu.
- Nie podważaj autorytetu nauczyciela. nawet jeżeli masz rację, nie wypowiadaj przy dziecku negatywnych uwag o pedagogu bo dziecko jest wiernym słuchaczem i bacznym obserwatorem.
- Pamiętajmy, że szkoła to nie tylko nauka ale również zabawa.
- Dziecko ma dwoje rodziców i razem powinni dbać o jego kształcenie.
- Nie wstydź się jeśli dziecko musi korzystać z zajęć dodatkowych- bądź wyrozumiały to przecież dla jego dobra.
Nie zabieraj dziecku kamieni spod nóg, bo gdy dorośnie, potknie się o ziarenko piasku”
CO POWINNIŚMY WIEDZIEĆ O NASZYM DZIECKU I JEGO ROZWOJU
- Dziecko przychodzące do szkoły jest dojrzałe do rozpoczęcia systematycznej nauki, dostosowanej do jego możliwości umysłowych.
- Ma opanowane wiele pojęć, przyswojony wystarczający zasób słów i umiejętności formułowania zdań.
- Jest prawidłowo rozwinięte fizycznie, nieco wyrośnięte, bo w okresie przedszkolnym rosło w górę; teraz będzie tężało.
- Rozwój fizyczny dziecka przebiega dalej, a mięśnie są jeszcze słabe, kościec miękki i plastyczny. W skutek tego każda dłuższa nieprawidłowa postawa przy siedzeniu, może wpłynąć deformująco na kręgosłup, dlatego należy zwracać szczególną uwagę na prawidłową postawę dziecka.
- Trwa proces wyrastania zębów stałych, łatwo więc o deformację uzębienia- wymaga to kontroli u lekarza stomatologa.
- Dziecko jest bardzo ruchliwe, dzięki temu nabiera sprawności ruchowej, zwiększa pojemność płuc i objętość klatki piersiowej.
- Do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje racjonalnego rozkładu dnia, poza nauką musi mieć dużo ruchu, rozrywki i czasu na wypoczynek.
- Dziecko musi mieć świadomość, że jest kochane, ma zapewnioną opiekę, serdeczność i troskę.
„Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy. Poprzez wychowanie trzeba go wykorzystać w każdy możliwy sposób. Straty tego czasu nie da się odnowić.” <br\> Maria Montessori
Uczniu, przyjdź do pedagoga gdy:
- jesteś samotny, czujesz, że nikt Cię nie rozumie,
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,
- masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,
- chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
- masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić,
- przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić
PAMIĘTAJ!
NIE JESTEŚ SAM ZE SWOIM PROBLEMEM
Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- niepokoi Cię zachowanie dziecka,
- chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
- masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole,
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
- masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić,
- szukasz pomocy.