Uwaga ŚWIETLICZAKI!

Wychowawcy świetlicy zapraszają Was do obserwowania naszej "zakładki". Będziemy zamieszczać propozycje różnych zabaw i zajęć w domu w oparciu o aktualną tematykę pracy w świetlicy.

30.03-03.04.20
W tym tygodniu nadal obserwujemy wiosnę, choć dzisiejszy poranek wskazuje raczej na przedwiośnie, my się nie poddamy!

Wiosną lubimy obserwować przyrodę. Cieszymy się, kiedy zaczyna zielenić się trawa, kiedy zaczynają kwitnąć pierwsze wiosenne kwiaty i kiedy słyszymy śpiewy ptaków. Wyjrzyjcie przez okno. Czy widzicie wiosnę? Jak wygląda wiosna w waszym ogródku?

LITERATURA DLA DZIECI
Proponujemy „Bajkę o wiośnie”. Jej bohaterem jest Mały zajączek, który bardzo chciał zobaczyć wiosnę. Ale czy mu się to udało?

Był piękny, słoneczny poranek. Mały Zajączek siedział przy stole i kończył jeść śniadanie, które składało się ze świeżej marchewki oraz szklanki soku z kapusty.       
- Mamo – zapytał Wielką Zajęczycę zajętą w tym czasie robieniem porządków w spiżarce                                              
- Słyszałem wczoraj jak sroka mówiła do wróbli, że nie ma nic piękniejszego od wiosny.                                      
- To prawda – odpowiedziała Zajęczyca.                                                                                                             
- Ale co to jest ta wiosna? – rozłożył łapki Zajączek. – Czy to jest zwierzę czy ptak, a może jakiś gatunek drzewa?                                                         
-  Nie – roześmiała się Zajęczyca. – Wiosna, synku, to pora roku. To taka pani-czarodziejka, która  sprawia, że na dworze robi się cieplej, topnieją śniegi, a wszystko wokół budzi się do życia.                                                   
- A mógłbym ją zobaczyć, mamusiu? Mógłbym? – prosił Zajączek.                                                              
Mama odwiesiła kuchenny fartuszek do szafki i usiadła obok synka przy stole.                                           
– Mógłbyś – odrzekła. – A żeby łatwiej ci było ją znaleźć trochę ci o niej powiem.                                                  
I opowiedziała, że wiosna lubi przesiadywać na pąkach i maleńkich listkach, które pojawiają się na gałęziach drzew. Można ją także zobaczyć w kielichach pierwszych kwiatów pojawiających się na łące i w cienkich źdźbłach trawek, które wychylają się z rozmiękczonej gleby. Czasami zjeżdża na ziemię na kropelkach ciepłego deszczu lub podmuchach wiatru. I często wybiera się na spacery po niebie razem ze słonkiem, które zaczyna wtedy przygrzewać mocniej i dłużej. Zajączek wybiegł z domu. Bardzo chciał poznać tę śliczną wiosnę. Kicał więc po polnej ścieżce     i pilnie rozglądał się dookoła. Niedaleko dostrzegł kępę młodej trawy, a w niej wianuszek żółtych pierwiosnków. Choć łapki grzęzły mu w błocie, zboczył z drogi i podbiegł do kwiatów. Powoli obszedł je dookoła, oglądając           z bliska każdy z nich i ciekawie zaglądając w ich środki. Mina jednak mu zrzedła. Dzwonki pierwiosnków były puste! Wiosna pewnie schowała się gdzieś indziej. 
-Muszę szukać dalej! - zdecydował i pokicał dalej.                                                                                                    
Brzeg strumienia porastały krzaki. Na ich gałęziach widać było wyraźne zgrubienia, a gdzieniegdzie zieleniły się pierwsze maleńkie listki. Zajączek stanął słupka i mocno wyciągnął szyję, żeby lepiej dojrzeć. Niestety, w pąkach     i w liściach również nikogo nie znalazł. Zafrasował się, ale nie stracił nadziei i dzielnie pobiegł dalej. Nagle zerwał się wiatr i na niebie wykwitła ciemna chmura, z której natychmiast zaczął kropić deszcz. Normalnie zajączek szukałby schronienia, jednak tym razem zadarł głowę
i z przejęciem wpatrywał się w opadające mu na nos i futerko drobne krople wody. Ale znów nie dostrzegł tego, na co czekał. czekał.                                             
- Naprawdę nic nie rozumiem! – tym razem zmartwił się na dobre. – Przyjrzałem się już wszystkiemu, o czym opowiadała Mama, a wiosny wciąż nie znalazłem.             
W tej chwili za plecami usłyszał jakieś głosy. Odwrócił łebek i zobaczył, że od strony domów po drugiej stronie łąki zbliżało się w jego kierunku dwoje ludzi. Czym prędzej ukrył się w pobliskiej bruździe i znieruchomiał.Mniejszy człowiek i tak go jednak dostrzegł i wyciągnął w jego kierunku palec.                                                                                                                                                                                                                                                 
– Tato! Tato! – zawołał. – Tam, w dole, zajączek! Jaki malutki!                                                                    
– Musiał się niedawno urodzić – powiedział większy człowiek.A to znak, że zima na dobre już robi odwrót. Przyjrzyj mu się uważnie, córeczko, tak właśnie wygląda wiosna. Tak jak ten mały szaraczek. Pięknie, prawda?  No, a teraz już chodźmy, żeby tego maluszka nie przestraszyć. Zakończył biorąc mniejszego człowieka za rękę oboje z powrotem oddalili się w kierunku domów.
Mały Zajączek co tchu w piersiach pokicał do domu.                                                                                               
– Mamo! Mamo! – wołał uradowany już od progu. – Wiosna wygląda tak jak ja!  Wcale nie muszę jej szukać. Wystarczy, że popatrzę w lustro! Tylko dlaczego mi o tym od razu nie    powiedziałaś?                                                                                       
Wielka Zajęczyca pokiwała z rozbawieniem głową.                                                                              
– Oj synku – rzekła – chciałam ci to powiedzieć, ale jesteś taki niecierpliwy, że wybiegłeś z domu, nie czekając aż skończę.                                          
Wiosna jest piękna i niecierpliwa, właśnie tak jak małe zajączki!
                                                                                            Eliza Sarnacka-Mahoney

A teraz przeczytajcie uważnie wiersz:
Co piszczy w trawie?
Co znajduje się w trawie?
Może dwa pawie
Ale co piszczy w niej?
Na ten temat mam wiedzy coraz mniej
Każdy mówi coś innego
Nic wcale miłego
Więc wietrze leć, wiej
Dowiedz się co piszczy w niej
Podleciał bardzo blisko
Zobaczył malutkie boisko
A na nim siedzenia z listków
I kilka z kwiatków
Dalej był dyrygent
Posiadał wielki talent
Był to konik polny
Bardzo zdolny
Świerszcze przygrywały na skrzypkach
Siedziały na pięknych, czerwonych makach
Grały równo
I wolno
Biedronki
I pasikoniki
Stanowiły wspaniały duet piosenkarski
Miały ubrania w paski
Pszczoły brzęczą
Osy w koło się kręcą
Bąki im przygrywają
A trzmiele wszystkich zabawiają
Żaby rechoczą
Komary głośno bzykają
Dżdżownice długo się wleką
I do tego jeszcze jęczą
Muchy wszystko organizują
Robią dekoracje, malują
Czyszczą scenę, szyją ubrania
Czasami ktoś kogoś gania
Pająki robią kurtynę
Ładną pajęczynę
Jest ona we wzory
w piękne tęczowe kolory
Wszyscy zabiegani
I zdenerwowani
Stroją instrumenty
Lśnią one jak diamenty
I tak mija ostatnia próba
Zbierają się widzowie- owady
Niektórzy przyszli po to, by mieć ubaw
Inni by posłuchać serenady
Zaczyna się koncert wspaniały
Muchy zapłatę zbierały
Zorganizowana orkiestra
Grała po prostu ekstra
Wietrzyk posłuchał
Podmuchał
Przyleciał
Choć wcale nie chciał
Opowiedział
Co wiedział
Co widział
Co słyszał
Teraz wiem co piszczy w trawie
Tam nie żyją pawie
Tylko muzykalne owady
Małe szkraby.
Zadanie: spróbujcie wymienić jak najwięcej owadów wymienionych w wierszu. A następnie odnajdźcie nazwy owadów, w wykreślance słownej. Pozostałe litery utworzą nazwę kolejnego owada , o którym możecie pośpiewać! https://youtu.be/2bUSUcly-dc

B Ż U K I E
M O T Y L D
R K O M A R
M U C H A O
N O S A K A


ZAJĘCIA MANUALNE
Malowane kamienie-biedronki.
Malowane kamyki mogą być świetną zabawą i piękną ozdobą domu lub ogrodu. W tworzenia takich biedronek najlepiej sprawdzą się płaskie i gładkie kamyki. Potrzebne będą farby plakatowe lub akrylowe. Oczyszczone kamyki rozkładamy na gazetach i całe malujemy na czerwono.
Dopiero gdy farba wyschnie, malujemy kolejne elementy: czarne kropki biedronki i  jej czarną „buzię”. Potrzebujemy znów chwili na wyschnięcie farby, by namalować na biało oczy i inne elementy. I nasze kolorowe owady są gotowe!

 ZABAWY RUCHOWE

W wolnej chwili wykonajcie kilka ćwiczeń wg możliwości i sprawności każdego z was.

 CIEKAWOSTKI PRZYRODNICZE W LICZBACH

  • Na naszej planecie występuje od 6 do 10 mln gatunków owadów.
  • W tym samych mrówek żyje 12 000 gatunków.
  • Pszczoła miodna musi wykonać 60 000 lotów, aby zebrać 3 kg nektaru potrzebnego do wyprodukowania 1 kg miodu.
  • Biedronka siedmiokropka jest bardzo pożyteczna w ogrodzie, zjada 240 mszyc dziennie.

HASŁO DNIA
Słońce, deszcz czy zawierucha liczy się pogoda ducha! (żródło: Pinterest).

⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑⇑

Mamy już wiosnę!. 23-27.03.20
Co prawda zima broni się jeszcze i przypomina o sobie mroźnym powietrzem, ale słoneczko jest już całkiem wiosenne. Nadejście wiosny, z wyjątkiem obecnej, bardzo trudnej dla nas, kojarzy się ze zwyczajami ludowymi topienia słomianej kukły i pochodu z zielonymi gałązkami ubranymi w kolorowe wstążeczki i bibułki. W Polsce od kilkuset lat topienie Marzanny i powitanie Gaika odbywało się zwykle na wsiach i związane było z zapewnieniem urodzaju w polu, w kolejnych miesiącach. Dziś symboliczne odejście zimy i powitanie wiosny celebrują najczęściej uczniowie i studenci, a w dobie ochrony środowiska już nie rzuca się słomianej kukły do rzek.
Powitanie wiosny na świecie ma także wieloletnią tradycję,postrzegane jest jako nadejście tego co nowe, radosne i przebudzone. Nie wszędzie jednak przypada
w tym samym czasie (od lutego do maja), ale wszędzie, także i w Polsce towarzyszy mu radosna zabawa. 
Święto wiosny na świecie (za: Uniwersytet dzieci): https://drive.google.com/file/d/1ytrB0xp2GEwGxSKlLk_MAUWUbzSBGO7b/view

LITERATURA DLA DZIECI
Czy znacie jakieś wiersze o wiośnie? Oto  kilka z nich.
Może któryś szczególnie wam się spodoba?
Kotki Marcowe
Na wierzbie
nad samym rowem -
srebrne kotki marcowe.
Na deszczu i na słocie
srebrnieją im futra kocie.
Plucha
i zawierucha.
Nie ma mamy,
co wyliże brzuch do sucha.
Ale kotki marcowe nie piszczą,
huśtają się na gałązkach.
Mruczą:
- Nareszcie wiosna!
I sierść mają coraz bardziej srebrzystą.
            Autor: Joanna Kulmowa
Koncert szpaka
Usiadł szpak na skraju budki,
wygwizduje ptasie nutki.
A świerszcz woła głosem cienkim:
- szpaczku, naucz nas piosenki!
Szpak nie słucha i w zapale,
wesolutko gwiżdże dalej...
Piosnka jedna, druga, trzecia...
Skończył koncert i odleciał…
            Autor: Czesław Janczarski
Powitanie wiosny
Leci pliszka
spod kamyczka:
- Ja się macie dzieci!
Już przybyła
wiosna miła,
już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w
świat daleki,
płyną het - do morza;
A ja śpiewam,
a ja lecę,
gdzie ta ranna zorza!
        Autor: Konopnicka Maria
Wiosna
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: - Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze: - Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: - Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: - Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
- Skąd znowu - rzekła sroka - ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
- Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? - Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią - Witaj wiosno!
            Autor: Jan Brzechwa
Dni wiosenne
Ach, motylki już fruwają,
dni wiosenne przybywają,
rybki w stawie się pluskają
plim i plum i plim i plum
Turkaweczka w lesie grucha,
brzęczy pszczółka,
bzyka mucha.
Kumka żaba i ropucha
kum, kum, kum, kum
Wystrzeliły kwiatów pąki.
Ćwirlą pliszki i skowronki.
Wiosna dzwoni w leśne dzwonki
din, din, din, din.
Świat się śmieje
razem z Misiem,
pachną kwiatki, łąk strojnisie,
i chrabąszcze zleciały się
z prawie wszystkich świata stron.
Z traw wyjrzały już pierwiosnki,
w gaju śpiewa
wdzięczne piosnki
muzykalny i beztroski,
muzykalny słowik - zuch.
Aż z radości krowa grucha,
ryczy pszczoła, kumka mucha,
a Puchatek w słońcu pucha,
puch, puch, puch!
        (autor nieznany)
Wiosenny czarodziej
Czary- mary, fiku- miku,
szedł czarodziej po trawniku.
Niósł w plecaku fiołki, róże
a stokrotki gdzie? W kapturze!
Rzucał kwiaty gdzie się dało,
żeby wszędzie coś pachniało.
Koło ławki, koło krzaka,
jakie kwiaty? Te z plecaka!
W piaskownicy palmy sadził-
nawet nieźle sobie radził
no i huśtał na huśtawce
rozczochrane dwa dmuchawce.
Wyczarował, czary-mary,
na kałużach nenufary
aż podwórko zmienił w śliczny
mały ogród botaniczny.
          Autor: Dorota Gellner
MUZYKA
 Piosenka pt."Wiosna w ogródku".
1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo, że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały,ona planowała .
Ref: Tu i tam zieleń dam.Szaro-bure zniknie.
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.
2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą.
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
Ref: Tu i tam zieleń dam.Szaro-bure zniknie.
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać. (x2) https://youtu.be/gpZElYqu1Ag
ZAJĘCIA MANUALNE
Przygotowanie instrumentu muzycznego ( grzechotki), którą można wykorzystać podczas śpiewania piosenki.
Niezbędne akcesoria:
•puszka,
•ziarna fasoli, kaszy lub pestki,
•kółko z tektury na wieczko do zamknięcia puszki,
•komplet taśm izolacyjnych (kolorowych), papier kolorowy samoprzylepny
Wykonanie:
1.Usuwamy papier z puszki i upewniamy się, że nie ma żadnych ostrych krawędzi czy zadziorów.
2.Wsypujemy ziarenka do środka – aby sprawniej poszło do tej czynności można użyć lejka.
3.Gdy ziarna ostatecznie wylądują już w puszce, zamykamy wieczko tekturowym kółkiem i zaklejamy, aby je unieruchomić.
To było łatwe, już wiecie, jak zrobić grzechotkę, a teraz... ozdabianie!
Dodatkowo: Teraz zaczyna się w zabawie część plastyczna i w ruch idą kolorowe taśmy! Komplet taśm z marketu budowlanego to wspaniały zestaw dla małego artysty.
Można też użyć papierowych taśm ozdobnych. Kiedy grzechotka ozdobiona, po skończonej zabawie szykujcie się na koncert! A jeśli macie ochotę na większą różnorodność dźwięków w zespole, zróbcie kilka grzechotek z różnymi wypełnieniami.
Wiosenny bukiet – sposób wykonania http://krokotak.com/2020/02/spring-craft/

Magiczny słoik na nudę
Wystarczy znaleźć w domu duży słoik lub jakieś fajne pudełko np. metalowe po ciasteczkach i włożyć do niego małe karteczki. Na każdej kartce należy wypisać jedną czynność/zabawę.
Jak korzystać ze słoika?
Gdy zaczyna doskwierać nam nuda należy wyciągnąć słoik i wylosować karteczkę. Wylosowana czynność jest sposobem na  nudę. W tę zabawę możecie   bawić się z rodzeństwem oraz rodzicami. Przykładowe czynności, które można wrzucić do magicznego słoika: poczytajcie wybraną książeczkę, zagrajcie
w ulubioną grę planszową, posprzątajcie pokój, narysujcie wybraną rzecz, która stoi przed wami, zabawa dźwiękami (zróbmy muzykę),
stwórzcie tor przeszkód i przechodźcie go na czas, poskładaj skarpetki w pary, zróbcie puzzle, zróbcie bazę z koców, zróbcie teatrzyk cieni, ulepcie coś
z masy solnej, nauczcie się wierszyka, zbudujcie spadochrony (torebka foliowa + sznurek) dla swoich zabawek i bawcie się nimi,zróbcie ogródek na parapecie(cebulka,fasolka w słoiku, rzeżucha na chusteczce higienicznej), zróbcie statki papierowe i bawcie się nimi w misce z woda, pobawcie się w „ciepło-zimno”, z zamkniętymi oczami odgadujcie smaki, przynieście jak najszybciej 3 przedmioty na literę….
CIEKAWOSTKI PRZYRODNICZE
Nadejście wiosny kojarzy się nam zwykle z powrotami ptaków z ciepłych krajów. Jako pierwsze pojawiły się żurawie ( posłuchaj głosu: http://www.glosy-ptakow.pl/zuraw--zuraw) i skowronki (posłuchaj głosu: http://www.glosy-ptakow.pl/skowronek). A 24 lutego na Suwalszczyźnie widziano pierwsze bociany. Więcej ciekawostek o ich zwyczajach znajdziesz na stronie: http://www.bocianopedia.pl
HASŁO DNIA
Uśmiech- to taka krzywa, która wszystko prostuje! (żródło: Pinterest).

 



To my

  • dsc_0327a
  • dsc_0331a
  • dsc_0333a
  • dsc_0335a
  • dsc_0339a
  • dsc_0343a

Logowanie

Kontakt

Sekretariat Budynek B

Czynne: 7:30 - 14:30

tel. 44 615-41-36

Sekretariat Budynek A

Czynne: 8:00 - 10:00

tel. 607-033-582

Dyrektor szkoły

tel. 501-636-957

1% dla SP Rozprza

Dzwonki w szkole

1 godzina lekcyjna 8.00 - 8.45
2 godzina lekcyjna 8.55 - 9.40
3 godzina lekcyjna 9.50 - 10.35
4 godzina lekcyjna 10.45 - 11.30
obiad
5 godzina lekcyjna 11.40 - 12.25
obiad
6 godzina lekcyjna 12.45 - 13.30
7 godzina lekcyjna 13.35 - 14.20
8 godzina lekcyjna 14.25 - 15.10

 

Zaprogramuj przyszłość

Certyfikaty

Przydatne linki

Szukaj